In IJsselstein kost het momenteel gemiddeld 50,0 cent per kilowattuur om je elektrische auto bij een openbare laadpaal op te laden. Dit tarief is 5 procent hoger dan in september, volgens gegevens van vergelijkingssite LaadpasTop10.
De stijging in kosten voor elektrisch rijden geldt niet alleen voor IJsselstein, maar voor heel Nederland. Sinds dit jaar is het opladen op straat duurder geworden, met uitschieters tot wel 26 procent. Naast de hogere laadkosten, betalen (aspirant-)stekkerrijders sinds dit jaar ook motorrijtuigenbelasting en ontvangen ze geen aanschafsubsidie meer. De ANWB heeft berekend dat elektrisch rijden per kilometer nu duurder is dan rijden op benzine.
In het zuiden van Nederland dalen de gemiddelde tarieven toch, zoals in Brabant en Limburg, vanwege oude aanbestedingen waarbij de eigenaren van de laadpalen voorlopig nog de energiebelasting betalen. In tegenstelling hierop zijn in en rond Rotterdam de basistarieven zo sterk gedaald dat het wegvallen van de belastingkorting wordt gecompenseerd.
In IJsselstein constateert prijsvergelijker Tap Electric dat er laadpalen zijn met en zonder belastingkorting, wat voor stekkerrijders moeilijk te begrijpen is. De tarieven variëren tussen 36,5 en 63,4 cent per kilowattuur.
De Vereniging Elektrische Rijders benadrukt dat de kloof tussen mensen die thuis kunnen laden en mensen die op straat moeten opladen groter wordt. Uit recent onderzoek blijkt dat één op de vijf eigenaren van een stekkerauto afhankelijk is van een openbare laadpaal in IJsselstein. Het aantal openbare en semiopenbare laadpunten in IJsselstein is toegenomen tot 297, inclusief laadpalen bij bouwmarkten, sportclubs en restaurants, wat aangeeft dat de infrastructuur wordt uitgebreid.